Hoe Google analytics in uw online shop integreren?


Met Google analytics kan u de werking van uw online shop opvolgen. De rapporten van Google analytics geven u inzicht in het profiel van uw bezoeker, het kanaal dat de bezoeker gebruikte om uw site te vinden en wat die bezoeker dan uiteindelijk doet op uw site.

Om Google analytics te integreren in uw webshop hebt u een account bij Google nodig. Verder dient u een stukje code van Google analytics achter elke pagina van uw website te plaatsen. Op die manier kan Google analytics de nodige data meten en rapporten samenstellen.

Momenteel zijn er 2 versies van Google analytics actief:

Stappenplan voor integratie van Google analytics in uw website

De stappen die we hier bespreken zijn van toepassing voor een integratie van Universal analytics (Google analytics versie 3). Zoals hierboven aangegeven is het aangewezen om ook al data te verzamelen voor Google analytics 4. Zie hierboven voor meer informatie over hoe dit kan.

We verwijzen vanuit de verschillende stappen door naar pagina’s op andere sites voor meer informatie. We voorzien ook links voor de integratie van Google analytics in Wordpress, Shopify, Ecwid, Jouwweb.be en Lightspeed e-commerce.

Wij hebben ook een specifieke dienstverlening voor de integratie van Google analytics. Daarvoor zetten wij zelf de volledige Google analytics integratie voor u op (zoals hieronder omschreven) en dat voor een vast bedrag.

Stap 1: Zet een Google analytics account op

Gebruik de Google-account waarmee u ook toegang hebt voor uw onderneming tot andere Google toepassingen (vb. Gmail of Google MyBusiness).

U zet de Google analytics account op via https://analytics.google.com

Wanneer de Google analytics account en Google analytics property voor uw site is opgezet dient u de verkregen code te koppelen aan uw site.

Google analytics opzetten Wordpress, Shopify, Lightspeed, Ecwid,…

Meer info: https://support.google.com/tagmanager/answer/6107124?hl=nl

Stap 2: Zet ook de gratis Google Search console op

De Google Search console is een gratis tool van Google die u advies geeft bij de optimalisatie van uw site voor de zoekrobot Google (SEO). Daarnaast is de Google Search console ook de enige manier om  te weten te komen welke zoektermen mensen hebben gebruikt om uw site te vinden in de zoekrobot Google.

Als u de Google Search console (https://search.google.com/search-console/about) opzet met dezelfde Google account als deze die u gebruikte voor het opzetten van Google analytics dan loopt de koppeling heel vlot. 

Hier meer informatie over het opzetten van een Google Search console property voor uw site: https://support.google.com/webmasters/answer/34592?hl=nl&ref_topic=9128571 

Specifieke informatie voor het opzetten van de Google Search console voor Wordpress, Lightspeed, Shopify, Ecwid,…

Stap 3: Koppel de Google Search console aan Google analytics

Het is een meerwaarde als u data van de Google Search console in Google analytics kan bekijken. Zo hoeft u niet telkens te navigeren tussen beide tools.

Maar de koppeling geeft u bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om te zien wat de impact is op de conversie (verkoop) van uw e-shop van Google bezoek. Data die u niet standaard in de Google Search console ziet.

Het koppelen van de Google Search console aan Google analytics is een kwestie van enkele kliks.

Info van Google over koppeling tussen Google Search console en Google analytics:
https://support.google.com/webmasters/answer/9419894?hl=nl

Handig artikel op een Nederlandse blog over de koppeling tussen Google analytics en de Google Search console: https://www.kwaaijongens.nl/blog/hoe-koppel-je-google-search-console-aan-google-analytics/

Stap 4: Stel het meten van e-commerce conversies in

Als je wil zien hoeveel percent van uw bezoek overgaat tot een aankoop (= conversie percentage) dan moet u de e-commerce tracking instellen bij Google analytics. Ook dat is een kwestie van enkele kliks.

Info over het opzetten (aanvinken) van e-commerce tracking in Google analytics:
https://support.google.com/analytics/answer/1009612?hl=nl#zippy=%2Cin-dit-artikel

Laat ons uw Google analytics integratie opzetten

Als u dat wenst kunnen wij tegen een vast bedrag (100€ excl. BTW) uw volledige Google analytics integratie uitvoeren. We zetten daarbij niet enkele bovenstaande stappen, maar gaan nog een stuk verder in het instellen van Google analytics en het ter beschikking stellen van de juiste data.

We zetten Google analytics op voor Wordpress (Woocommerce), Shopify, Ecwid, Jouwweb en Lightspeed.

Klik hier voor meer informatie over onze Google analytics integratie en configuratie oplossing.